مشروع احلال وتجديد كوبرى على ترعة الشرقاوية
3 مشترك
صفحة 1 من اصل 1
مشروع احلال وتجديد كوبرى على ترعة الشرقاوية
دا فيديو من اعداد المهندس المشرف على العمليه
http://www.mediafire.com/file/zmmujjlldzg/Final%20mov%202009.wmv
دا بقى اللى انا فهمته من المشروع
بس انا بصراحة محضرتوش كله فهتلاقو الصور لحد صب الخوازيق بس
اسيبكم مع الشرح
المشروع هو احلال وتجديد الكوبرى على ترعة الشرقاوية الكيلو 11.600 عند مدخل قرية بدواى
وأسبابه هى:
*ظهور شروخ فى الكمرة الرئيسية للكوبرى القديم
*زيداة الحمولة حيث ان الكوبرى القديم حمولة 20طن أما الجديد فهو 70طن مما سيحسن الخدمة المرورية عند مدخل القرية
هنا صورة بغلة الكوبرى القديم وبجوارها يظهر بعض الشروخ فى كمرة الكوبرى
الكوبرى الجديد سيتم انشاؤه على اساسات خازوقية على عمق 24 متر
للعلم:الأستشارى اللى عمل الجسة هو د/حامد عسكر وهو اللى كتب فى التوصية 24 متر وطبعا دا رقم كبير
وبسؤال مهندس التنفيذ ايه رأيك فى الرقم دا
قال 10 متر كفاية خصوصا ان هناك تربة صلبة على بعد 14متر
كمان مشروع زى دا مش محتاج خوازيق اصلا
نبدأ بقى التنفيذ
فى البداية يتم عمل فرشة خرسانية بسمك 10سم تسمى أستيكة وهى دى اللى هيتصب عليها الخوازيق لأن كله صب فى الموقع مفيش حاجة جاية من برا
بعد ذلك يتم تجهيز حديد الخوازيق
ابعاد الخازوق 40*40 به 8اسياخ قطر 25مم
وطبعالأن طوله 24 متر فسيم عمل وصلات باللحام فى الأسياخ مع مراعاة الا تكون الوصلات كلها فى مكان واحد
رأس الخازوق تسمى المسلوبة وهى عبارة عن جزء مصبوب من الحديد الزهر وذلك حتى سيهل اختراقه للتربة
نلاحظ وجود اشاير خارجة منها وتلك التى ستيم فتحها وتربيطها فى حديد التسليح
يحيط بالخازوق الواحد 157 كانة تبدا بكانة حلازون عن الرأس
وتكون كثافة الكانات اكبر ما يكون عند الرأس ثم تقل تدريجيا فى المنتصف وتعودلتزيد مرة اخرى عند النهاية فى المنطقة التى سيتم الدق عليها حتى لاينكسر الخازوق بفعل الصدم
بعد تجهيز حديد التسليح ورصه وتربيطه بالكانات والمسلوبة يتم وضعه على الأستيكة بحيث كل الخوازيق بالطول جمب بعضها
ويتم وضع شده خشبيه حول واحد والتانى لا
بحيث سيتم صب واحد وواحد لا وبعد جفاف المجموعة الأولى يبدا صب المجموعة الثانية اللى بينهم
مع مراعاة وضع ماده جيرية على جوانب الخازوق الجاف قبل صب الجديد حتى يمنع اللإتصاق فيما بينهم
ونلاحظ هنا العامل يتسند بقدميه على الخازوقين الجافين فى حين يقوم بصب الأخر الذى بينهما
بحيث يصبح الشكل النهائى بعد الصب هكذا
يستكمل
عدل سابقا من قبل eng_louda في الخميس نوفمبر 26, 2009 6:44 pm عدل 2 مرات
رد: مشروع احلال وتجديد كوبرى على ترعة الشرقاوية
انا اضفت الفيديو الخاص بالمشروع واللى اعده المهندس المشرف
ياريت تشوفوه بجد حلو جدا
ياريت تشوفوه بجد حلو جدا
رد: مشروع احلال وتجديد كوبرى على ترعة الشرقاوية
مجهود رائع وموضوع جميل
شكرا ليكى
شكرا ليكى
dongoll2010- عضـو دائم
- عدد الرسائل : 147
العمر : 36
البلد : سمنود
الهوايات : الهندسة
العمل : ان شاء الله مهندس
مستوي النشاط في المنتدي : 447
تاريخ التسجيل : 06/11/2008
مواضيع مماثلة
» مشروع مهندس عمر
» مشروع المهندس عبد الحليم
» مشروع التخرج 2010
» مشروع طرق من هندسة اسوان 2008
» تقرير عن تدريب في مشروع لمدة 6 شهور
» مشروع المهندس عبد الحليم
» مشروع التخرج 2010
» مشروع طرق من هندسة اسوان 2008
» تقرير عن تدريب في مشروع لمدة 6 شهور
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
الخميس أكتوبر 23, 2014 8:33 pm من طرف مجدي الجوهري
» مسائل في المساحة المستويه
الخميس أكتوبر 23, 2014 8:26 pm من طرف مجدي الجوهري
» ملخص التقارير الفنية
الأحد مايو 19, 2013 9:09 pm من طرف ibalkateb
» الشدات الخشبية لسقف والاعمده
الأحد أبريل 21, 2013 7:48 pm من طرف Amr
» تحميل برنامج sap 2000 v 11
الأربعاء أبريل 03, 2013 8:07 pm من طرف احمد حمد
» كتاب المرشد لامتلاك وبناء المسكن
الجمعة مارس 01, 2013 4:14 pm من طرف BASSAMSARHAN
» كورس كامل واحترافي في تصميم وتنفيد الشدات الخشبية
الثلاثاء نوفمبر 20, 2012 2:32 pm من طرف تيفاسمسم
» لطلاب اولى مدنى 2007/2008
الإثنين يوليو 09, 2012 3:01 am من طرف eng nour elhoda
» معدلات الأداء القياسية للاعمال المدنية
الإثنين مايو 07, 2012 6:37 pm من طرف bely
» سألت حكيماً عن سؤال طالما حيرني ..
الأحد مارس 25, 2012 10:28 pm من طرف essentiel